Power

Data center as a Service

Power er en av Nordens største forhandlere av elektronikk, med butikker over hele landet i tillegg til nettbutikk. Power Norge AS er et selskap eid av Power International, som er et nordisk konsern. Morselskapet og samtlige konsernfunksjoner er i Norge. Power tilbyr et omfattende utvalg av produkter innen hvitevarer, kjøkkenvarer, data, mobil, TV med mere til konkurransedyktige priser.

 

Case study Power - Coromatic

– Det å gjøre alt i riktig rekkefølge gjennom god prosjektledelse har vært ekstra viktig for Power. Med Coromatic som partner har det ikke blitt noen overraskelser underveis. Rollen som prosjektleder og teknisk koordinator for oss som kunde og ovenfor byggherre ble utført på en smidig måte, forteller Frode Næss Larsen (til høyre).

 

Bakgrunnen for samarbeidet med Coromatic

Som nordisk konsern er Power opptatt av å kunne utnytte stordriftsfordeler, som sentralisering av IT-infrastruktur. Når beslutningen var tatt om å bygge in-house datarom ønsket virksomheten å samarbeide med en erfaren partner. Power hadde behov for ekspertise innen datasenter, men også prosjektledelse i forbindelse med nybygg og koordinering mellom gårdeier, kunde og utbygger.

Power tok kontakt med Coromatic på bakgrunn av anbefalinger fra en av deres øvrige partnere. Coromatic har lang erfaring og har levert over 100 komplette datasentre og tusenvis av UPS og aggregatløsninger over hele Norge. Derfor ble det et naturlig og trygt valg, og ett samarbeid ble etablert.

 

Bygging av nytt datarom

Frode Næss Larsen er IT-direktør i Power og forteller om den omfattende prosessen rundt bygging av nytt datarom på det nye hovedkontoret. IT-avdelingen har ansvar for all drift og forvaltning av IT-systemene samt teknisk drift av datarommet.

De legger stor vekt på robuste, standardiserte løsninger med gode skaleringsmuligheter for fremtidige behov.

– Det å gjøre alt i riktig rekkefølge gjennom god prosjektledelse har vært ekstra viktig for Power. Med Coromatic som partner har det ikke blitt noen overraskelser underveis. Rollen som prosjektleder og teknisk koordinator for oss som kunde og ovenfor byggherre ble også utført på en smidig måte, forteller Larsen.

 

Case study Power - Coromatic

 

Redundant datasenterløsning

Datarommet er selve hjertet i virksomheten og supporterer alt av butikksystemer og intern IT i hele konsernet.

– Vi har investert i en redundant datasenterløsning med to operative datasenter i drift 24/7. Dette gir forutsigbar drift over tid, forklarer Larsen.

Selve datarommet er oversiktlig og plasseffektivt, og sikrer det nødvendige oppetidskravet som virksomheten trenger.

Over 200 butikker, nettbutikker i 4 land og all IT er avhengige av datarommet for å fungere. Kort sagt, alle kritiske prosesser i virksomheten.

– Vi er veldig fornøyde med hva Coromatic har fått til, bekrefter Larsen.

 

Totalleveranse på datarom

Coromatic har levert en totalleveranse bestående av datarom som tjeneste, teknisk design, kjølemaskiner, brannslukking, UPS, rack, datagulv og teknisk alarm. UPS er av typen Socomec Masterys GP 2.0 som er meget plasseffektivt, har høy energiutnyttelse og gir dermed god driftsøkonomi.

Datarommet er optimalisert til å gi høy ytelse på kjøling ved hjelp av moderne innkapsling som tillater høye temperaturer og dermed gir lavere driftskostnader.

Coromatics erfarne serviceteknikere har løpende inspeksjoner for kontinuerlig optimalisering av datarommet for lavere driftskostnader.

 

Datarom som en tjeneste gir trygghet og forutsigbarhet

Coromatic har levert datarommet som en tjeneste (as-a-service).

– Denne tjenesten blir stadig mer etterspurt, sier Magnus Askautrud, Salgssjef for datasenter i Coromatic. Gjennom avtalen tar vi helhetsansvar for våre kunders virksomhetskritiske anlegg som datasenter, til et fast avtalt beløp, og sørger for at disse fungerer uten avbrudd. Dette gir trygghet og forutsigbarhet.

Gjennom as-a-service tilbyr Coromatic en fullstendig driftsforpliktelse som innebærer at Coromatic hele døgnet, året rundt, sikrer uavbrutt drift av anlegget. Coromatic garanterer at alt arbeid, forbruksmateriell og reservedeler inngår i den faste, løpende serviceavgiften. Det betyr at kunden ikke får noen uforutsette kostnader i forbindelse med datarommet.

 

Power er godt fornøyd med samarbeidet og resultatet

– Gjennom avtalen får vi en trygg, robust løsning som gir god nattesøvn og forutsigbare kostnader. Vi har nå den kapasiteten vi trenger og er samtidig godt rigget for fremtiden. Nå kan vi konsentrere oss om vekst innen skytjenester som driftes trygt fra vårt nye datarom, avslutter Larsen.